15. mail esines jazziklubis Philly Joe’s Eesti-Norra-Taani kvartett Sollid/Skou-Due/Aer/Narvesen. Skandinaavia jazzmuusikuid Eesti lavadel ülemäära tihti ei näe, mistõttu oli tegu eriti inspireeriva kontserdielamusega. Nimi “Aer” bändi nimes on tänavusel “Jazzkaarel” noore jazzitalendi tiitliga pärjatud Eesti kontrabassimängija ja basskitarrist Kertu Aer. Ansamblisse kuuluvad veel Taani klahvpillimängija Oliver Skou-Due, Norra vokalist Ingeborg Gravem Sollid ja Norra löökpillimängija Veslemøy Narvesen.
Noori muusikuid ühendab ühine õpingutee Trondheimis, kus neist said korterikaaslased ja head sõbrad. See peegeldus imeliselt ka nende omavahelises keemias ja lavatunnetuses: jagatud naeratustest ja tunnustavatest pilkudest oli näha, et nad tunnevad end koos mängides koduselt, naudivad kohalolu ja mängurõõmu.
Kava oli lühike, kuid seda enam põnevalt kontsentreeritud: esitati jazzistandardeid, noorte omaloomingut ja kõlas ka Skandinaavia jazzi. Nagu kontserditutvustuses kirjas, oli kuulda žanrite mitmekesisust popist jazzi ja svingini. Mitu pala tuli ettekandele vokalisti Sollidi skättival soleerimisel. Mõned näited kavas olnud muusikast: Miles Davise “On Green Dolphin Street”, Per “Texas” Johanssoni “Tunnelseende” ja Joe Hendersoni “Afro-Centric”. Publiku reaktsioonist võis aimata, et need lood läksid kõige enam hinge. Kõrvaltvaatajale paistsid need palad lavapartnerite omavahelise sünergia ja virtuoossuse poolest kõige nõudlikumad ja võib väita, et esitus oli oivaline. Sopran Sollidi vokaalsed võimed ja hääle ingelliku tämbri ilu tulid just nende lugude ajal eriti ehedalt esile. Skou-Due ei andnud klaverile kordagi armu ning rütmisektsiooni esindanud Kertu Aer ja Veslemøy Narvesen olid täiesti omas elemendis.
Omaloominguna kõlas kõigest kaks, kuid see-eest paljulubavat lugu. Skou-Due pala puudutas üleskasvamisega seotud suurte elumuudatuste temaatikat. Maheda ballaadina kõlanud algus oli petlik, kulmineerudes särtsakaks mürglit täis jazzivalanguks. Selle loo ajal sai kuulda ka pianist Skou-Due imelist häält, tema ja Sollidi vokaalid kõlasid koos vaimustavalt. Teine pala, lauljatar Sollidi loodud ballaad “Often Times” oli nukker armastuslugu ja mõtlikuma alatooniga. Tempokama elektronmuusika täiendusega võiks sellel olla hitihoiatuse potentsiaali.
Ehkki lugude tutvustamisel oldi pigem napisõnalised, õhkus muusikute olekust ja esitusest hubasust ja oli näha, et nad said publikule kiiresti omaseks. Nende lavamaneerist ilmnes ka haavatavat haprust, eriti Sollidi puhul, kes põhiliselt publikuga suhtles. Lauljanna jagas näiteks, et lõpupoole kõlanud melanhoolne, traagilist armastuslugu peegeldav Steve Kuhni “The Meaning of Love” on tema lemmiklugu, avades nii noore naise õrna natuuri.
Nende muusikute näol on tegu tõusvate tähtedega, kellel tasub kindlasti silm peal hoida. Juba praegu on nad tahetud mängijad erinevates koosseisudes üle Skandinaavia. Jääb vaid loota, et samas koosseisus musitseerimist jätkub kauemaks!
Individuaalselt saab neid eeloleval suvel kuulda nii mõnigi kord, sealhulgas päris mitmel Norra jazzifestivalil. Aer ja Narvesen esinevad Oslo jazzifestivalil (11. – 17. august). Kes soovib eriti eksootilist kontserdielamust, siis Narvesen esineb ka üheks Euroopa parimaks festivaliks peetaval “Trænafestivalenil” (10. – 13. juuli), mis toimub Lääne-Norra saarestikus põhjapolaarjoonel paiknevas maagilises Trænas. Ees ootab jazzirohke suvi!