top of page
Writer's pictureIa Remmel

Pillifondi aarded

Eesti Kontsert on tänavuseks hooajaks planeerinud mitmeid uusi sarju ja kontserte oodatud maailmastaaridega. Üks nendest uute üllatuste reas on kontserdisari “Pillifondi aarded”, kus esinevad Eesti pillifondilt saadud ajaloolistel meistripillidel mängivad eesti silmapaistvad interpreedid. Pillifond asutati 2015. aastal kultuuriministeeriumi initsiatiivil Swedbanki, rahvuskultuuri fondi ning maestro Paavo Järvi poolt. Pillifond hangib ja toob metseenide abiga Eestisse haruldasi ja kalleid meistripille, et neid anda kasutada meie parimatele keelmängijatele. Fondi juhib Marje Lohuaru, kelle pühendunud töö tulemusena on siia toodud juba kümme maailmatasemel meistripilli.

Theodor Sink. FOTO www.filharmoonia.ee
Theodor Sink. FOTO KAUPO KIKKAS

Sellise sarja teke tundub igati loogiline ja inspireeriv. Esimesel kontserdil astusid üles meie silmapaistvad tšellistid: ERSO tšello kontsertmeister Theodor Sink, kes mängib 1842. aastal valminud meister Auguste Sébastien Bernardeli (père) pillil, ning Tallinna Kammerorkestri tšellorühma kontsertmeister Leho Karin, kelle kasutada on prantsuse meistri François Fourrier Nicolas’ tšello. Kontserdil raekojas oli äärmiselt põnev kuulda pillide kõlaomadusi, mis on väga head, kuid ka omavahel erinevad. Kui Theodor Singi tšellol on pehme, erakordselt nüansirikas ja tundlik kõlapalett, siis Leho Karini tšello on jõulise, kõlava tooniga. Kavas kõlasid pillide ajastule ja päritolumaale sobivalt prantsuse baroki ja romantismiajastu teosed. Tšellistidele oli oivaliseks partneriks klavesiinimängija Reinut Tepp, kelle väga oskuslik ja fantaasiarohke mäng pille toetas ja eriliselt esile tõstis. Kavas kõlanud prantsuse barokiaja meistrite Michel Corrette’i, Louis Francoeuri, Jean-Baptiste Barrière’i ja Joseph Bodin de Boismortier’ teosed olid ka omavahel stiililiselt küllaltki erinevad ja pakkusid üllatuslikku kuulamist. Väga põnevad olid kaks hilisema aja teost Auguste-Joseph Franchomme’ilt ja rohkem ooperite ja operettide loojana tuntud Jacques Offenbachilt, eriti viimase tunderikas tšellode duett oli nii muusikaliselt kui esituse poolest väga pillipärane ja kaunis. Ka tšellistide interpretatsioonilised portreed tulid erinevate pillidega huvitavalt esile: Leho Karin virtuoosne ja selge mäng ning Theodor Singi eriline pehme laulvus ühendatuna intensiivsuse ja tehnilisusega. Eraldi tänu kavalehe koostajale Evelin Kõrvitsale huvitavate, aga meil ju mitte eriti tuntud heliloojate tutvustuse eest. Sarja järgmised kontserdid on 14. detsembril, kus mängivad Andrus Haav ja Lauri Väinmaa, järgmise aasta 4. jaanuaril - Linda-Anette Verte, Gloria Ilves, Sten Heinoja, 1. märtsil, mil lavale astuvad Mari Poll ja Mihkel Poll ning 25. aprillil keelpillikvartett Hans Christian Aavik, Katariina Maria Kits, Johanna Vahermägi ja Valle-Rasmus Roots.

Leho Karin. FOTO interpreet.ee

81 views
bottom of page